روش تهیه نان خامه‌ ای نارنجکی

برای درست کردن نان خامه ای، خمیر کلمی را با قیف به صورت گرد روی سینی فر می‌ریزند و پس از پخت و سرد شدن، داخل آن را با خامه پر می‌کنند. خمیر کلمی (Choux Pastry) نوعی خمیر است که پس از پخت، پف می‌کند و توخالی می‌شود. لازم بذکر است برای پف کردن این خمیر نیازی به خمیر مایه، جوش شیرین یا بکینگ پودر نیست، بلکه عامل پف دهنده آن بخار است. در واقع رطوبت بالای این خمیر در حرارت بالای فر، به بخار تبدیل می‌شود و بخار آب در آن حفره ایجاد می‌کند. از طرفی بر اثر ترکیب گلوتن آرد و پروتئین تخم مرغ در حرارت فر، پوشش روی خمیر طلایی و سفت می‌شود.

 

طرز تهیه نان خامه‌ ای نارنجکی

مواد لازم برای تهیه نان خامه ای نارنجکی
آب۱۵۰ میلی لیتر (۲/۳ پیمانه)
کره۶۰ گرم (۱/۴ پیمانه)
آرد ساده الک شده۹۰ گرم (۳/۴ پیمانه)
تخم مرغ۲ عدد
مواد لازم برای تهیه سس شکلاتی
شکلات خالص خرد شده۱۰۰ گرم
آب۲ قاشق غذاخوری
پودر قند۵۰ گرم (۴ قاشق غذاخوری)
کره۲۵ گرم (۲ قاشق غذاخوری)
مواد لازم برای تهیه مخلوط میانی نان
خامه پرچرب۳۰۰ میلی لیتر
پودر قند۲۵ گرم (۲ قاشق غذاخوری)

دستور تهیه

  1. فر را روی حرارت ۳۷۴ درجه فانهایت یا ۱۹۰ درجه سانتیگراد یا درجه ۵ فر‌های گازی تنظیم کنید تا گرم شود.
  2. ماهیتابه‌ای روی حرارت متوسط قرار داده، آب، کره و نمک را به آن اضافه کنید.

فرصت دهید تا آب به جوش آید.

پس از اینکه آب به جوش آمد و یکی دو قل زد، بلافاصله آرد الک شده را به آن اضافه کرده و با یک قاشق چوبی خیلی سریع هم بزنید تا خمیر صاف و یکدستی حاصل شود که به راحتی از دیواره ماهیتابه جدا می‌شود. خمیر را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا خنک شود.

پس از اینکه خمیر ولرم شد، تخم مرغ‌ها را یکی یکی به آن اضافه کرده و پس از اضافه کردن هر تخم مرغ، خمیر را خوب بزنید تا صاف و کشدار شود. سپس تخم مرغ بعدی را اضافه کنید.

خمیر را داخل یک قیف بزرگ ماسوره دار بریزید.

به کمک قیف، گلوله‌های کوچکی از خمیر با فاصله روی سینی فر بریزید تا فضای کافی برای پختن و پهن شدن داشته باشند.

سینی را در طبقه وسط فری که از قبل گرم شده به مدت ۳۰-۲۵ دقیقه قرار دهید تا نان‌ها ترد و طلایی شوند.

برای تهیه مخلوط میانی شیرینی، خامه و شکر را در کاسه‌ای ریخته و هم بزنید تا خامه فرم بگیرد، سپس روی ظرف را پوشانده و در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

برای تهیه سس شکلاتی،

همه مواد را در کاسه مقاوم به حرارت ریخته و کاسه را روی قابلمه حاوی آب جوش قرار دهید.

مواد را مرتب هم بزنید تا با هم ترکیب شده و سس یکدست و نرم شود.

پس از خارج کردن شیرینی از فر، روی هر یک شکاف کوچکی ایجاد کنید تا بخار داخل حفره خارج شود. سپس آن‌ها را روی سینی مشبک فلزی قرار دهید تا سرد شوند.

پس از سرد شدن نان‌ها با قیف داخل آن‌ها را با خامه پر کنید.

روی نان های خامه ای را با سس شکلاتی تزیین کنید.

نکات مهم و اصولی در تهیه نان خامه‌ ای نارنجکی

  • کره را از قبل خارج از یخچال قرار دهید تا هم دمای محیط شود و در مدت زمانی که آب به جوش می‌آید، کره نیز کاملا ذوب شود.
  • موقع مناسب برای اضافه کردن آرد به آب، وقتی است که آب شروع به قل زدن می‌کند. یکی دو قل که زد کافی است و بلافاصله باید آرد اضافه شود.
  • آرد را باید حتما یکبار به آب اضافه کنید و خیلی سریع هم بزنید تا خمیر یکدستی حاصل شود.
  • وقتی خمیر یکدست شد و مانند حلوا از دیواره ظرف جدا شد، آماده است و باید بلافاصله از روی حرارت برداشته شود. حرارت دیدن زیاد خمیر باعث می‌شود که موقع پختن در فر تغییر شکل پیدا کند. همچنین اگر کل آب موجود در خمیر بخار نشود و خمیر شل باشد، پس از پختن در فر حالت خمیری و نرم دارد. برای تست کرن خمیر یک قاشق در خمیر داغ فرو کنید، اگر قاشق صاف بایستد و کج نشود آماده است.
  • تخم مرغ‌ها را زمانی که خمیر ولرم شد به آن اضافه کنید تا تخم مرغ کاملا به خورد خمیر رود. اگر موقع اضافه کردن تخم مرغ، خمیر خیلی سرد یا خیلی داغ باشد به بافت مطلوب و مورد نظر نمی‌رسد. باید وقتی خمیر را با دست لمس می‌کنید کمی احساس گرما کنید.
  • خمیر را بدون استفاده از همزن برقی درست کنید، زیرا پره‌های همزن هوا را وارد خمیر می‌کند و حفره‌های هوا باعث می‌شود شیرینی در فر خوب پف نکند و پس از خارج شدن از فر پف آن زود بخوابد.
  • فر را حتما از قبل خوب گرم کنید.
  • خمیر باید قبل از ریختن روی سینی فر کاملا هم زده شده، یکدست و براق باشد؛ در غیر اینصورت نان‌ها پس از پختن در فر دفرمه می‌شوند.
  • تخم مرغ‌ها باید یکی یکی به خمیر اضافه شوند، پس از اضافه کردن یک تخم مرغ باید آنقدر خمیر را هم زد تا کاملا یکدست و نرم شود، سپس تخم مرغ بعدی را اضافه کرد. در غیر اینصورت خمیر به خوبی از ماسوره رد نمی‌شود و فرم نمی‌گیرد.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (No Ratings Yet)
Loading...

جهت سفارش اینترنتی و دریافت مشاوره برای خرید هر محصول با شماره ثابت ۵۵۳۲۶۳۱۳-۰۲۱ یا ۰۹۱۰۸۸۳۳۶۰۳ کارشناسان فروش تماس حاصل فرمایید.

همکاران و مصرف کنندگان گرامی جهت هر گونه انتقاد و پیشنهاد با شماره ۰۹۱۲۲۷۷۷۶۴۰ مدیریت در تماس باشید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است