زیان های پخت غذا در ظروف مسی

سلول های بدن از مس برای کمک به تولید انرژی مورد نیاز بدن نیز استفاده می کنند

 

آیا پختن غذا در ظروف مسی خطرناک است؟ اگر اینطور است، چرا مرسوم است که استفاده از ظروف مسی برای پخت و پز بسیار مناسب هستند؟ آیا این تفکر به اشتباه در میان مردم جا افتاده است؟ پاسخ علمی به این موضوع چیست؟ در این مطلب قصد داریم بیشتر از ظروف مسی برای شما بگوییم و همچنین فواید و مضرات پخت و پز در ظروف مسی و شرایط استفاده از آن را برای شما بیان کنیم. با ما همراه باشید.

برای پاسخ به سوال اینکه «آیا پختن غذا در ظروف مسی خطرناک است یا خیر؟» در ابتدا باید اهمیت و ضرورت مس برای سلامتی بدن را بررسی کنیم.

 

نقش مهم و حیاتی مس در بدن

مس (Copper) در واقع یک نوع از انواع مواد معدنی مورد نیاز برای سلامتی بدن است. بدن ما از مس مورد نیاز خود برای امور مختلفی بهره می برد؛ یکی از مهمترین موارد استفاده مس در بدن، کمک به جذب کلسیم مورد نیاز استخوان ها و مفاصل است. اما فقط همین نیست. این فلز آچار فرانسه ژانگولر بازی های زیادی در بدنمان انجام می دهد. سلول های بدن از مس برای کمک به تولید انرژی مورد نیاز بدن نیز استفاده می کنند. همچنین ترکیب شدن مس با فلز روی (Zinc) در بدن باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ها و حملات واگیردار می شود. البته این وضعیت تا زمانی خوب است که مقدار محدود و مشخصی از این فلز در بدن وجود داشته باشد. بنابراین نیازی نیست که مشغول رنده کردن مس در غذا و سالاد شویم تا مبادا استخوان هایمان ترکی بردارند یا سرما بخوریم. البته خوردن آب در ظروف مسی توصیه می شود.

 

برید کنار سمی نشوید

نمی دانم می دانید یا نه، اما مجبورم خط آخر پاراگراف قبل را بیشتر توضیح بدهم، چون مهم است و اصل مطلب نیز همین است. خوب این یک اصل اساسی در بدن انسان است، که زیاده روی در مصرف هر چیزی برای بدن ایجاد خطر می کند. احتمالا شنیده اید که مصرف زیاد ویتامین ها نیز ممکن است باعث ایجاد بیماری هایی در بدن شود. این قضیه در مورد مس نیز صادق است. اگر مس به میزان زیادی در بدن مجتمع شود می تواند سمی و برای بدن خطرناک باشد.

اصلا به نظر شخصی بنده سلامتی بدن از خوردن به اندازه و صحیح و تحرک داشتن به میزان کافی منتج می شود. اخیرا شنیده ام سرطان در اثر کمبود یک نوع خاص از ویتامین ها در بدن ایجاد می شود.

پختن غذا در ظروف مسیبدن ما از راه های مختلفی مواد معدنی مورد نیاز خود را به دست می آورد. یکی از این راه ها نیز می تواند از طریق پخت و پز در ظروفی باشد که درون آن با لایه های محافظ مانند استیل یا آلومینیوم پوشانده نشده است. راه های دیگر جذب مس در بدن می تواند از طریق مصرف مواد غذایی باشد که حاوی فلز مس هستند. همچنین مناطقی وجود دارند که آب مصرفی آن ها نیز پر از مواد معدنی شامل سولفات، مس و دیگر مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد. بنابراین بدن ممکن است از راه های متفاوتی مس مورد نیاز خود را تامین کند و ممکن است گاهی دریافت بیش از حد مس در بدن باعث مسمومیت شود.

 

آیا پختن غذا در ظروف مسی خطرناک است؟

اگر بخواهیم صاف برویم سر اصل مطلب باید بگوییم که قسمت داخلی اکثر ظروف مسی که برای پخت و پز تهیه می شوند با لایه های محافظ مانند لایه های استیل، قلع و یا دیگر فلزات مشابه پوشانده می شود و اگر به این شکل باشد دیگر لازم نیست در هنگام پخت و پز نگران حل شدن مقدار زیادی مس در غذا باشید.

من هم مثل خیلی از کسانی که این مطلب را می خوانند گول خوردم. تاحالا فکر می کردم به این دلیل می گویند خوردن غذای پخته شده در ظروف مسی مفید است که هر چه مس بیشتری بخوریم سالم تر می مانیم اما …

اما ظاهرا این تمام ماجرا نیست. استفاده کردن از ظروف مسی برای پخت و پز هنوز هم گزینه بسیاری مناسبی است. علت آن هم این است که فلز مس یک هادی انرژی فوق العاده است و گرما را به خوبی انتقال داده و این قضیه موجب پخت بهتر غذا می شود. ضمنا زیبایی ظروف مسی را هم نباید نادیده گرفت.

البته هر از چند گاهی استفاده از ظروف مسی که لایه محافظ در درون آن ها وجود ندارد نیز می تواند گزینه خوبی باشد. این ظروف حتی ممکن است گاهی برای استفاده های درمانی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. اما پیشنهاد می کنیم که برای پخت غذای روزانه خود از این ظروف استفاده نکنید. مخصوصا اگر غذایی که قصد پخت آن را دارید از مواد اسیدی تشکیل شده باشد می تواند باعث آزاد شدن مقدار زیادی مس شود. اگر قصد دارید وعده های غذایی مصرفی روزانه خود را در ظروف مسی بپزید مطمئن شوید که ظروف مسی شما در قسمت داخلی با لایه های محافظ پوشانده شده باشد. استفاده از ظروفی که تنها در قسمت بیرونی آن ها مس بکار رفته است نیز هیچ مشکلی برای سلامتی به وجود نمی آورند.

پختن غذا در ظروف مسی,عوارض پخت غذا در ظروف مسی

برای پخت غذای روزانه خود از ظروف مسی استفاده نکنید

 

نشانه ها و علائم مسمومیت بر اثر مصرف بیش از حد مس چه هستند؟

یکی از نشانه های مسمومیت بر اثر وجود بیش از اندازه مس در بدن بی اشتهایی و کم اشتهایی است. بر اساس یک تحقیق اگر مس، بیش از اندازه مورد نیاز برای بدن در بدن وجود داشته باشد موجب اختلال در قسمتی از مغز می شود که مربوط به ایجاد اشتها در انسان می باشد. همچنین بر اساس این تحقیق میزان مس موجود در بدن زنان حدود ۳۰ درصد بیشتر از مس موجود در بدن مردان است. همچنین علت کم اشتهایی کلی اکثر زنان نسبت به مردان نیز همین دلیل عنوان شده است. البته این دلیل تنها یکی از دلایل کم اشتهایی زنان نسبت به مردان است.

وجود بیش از اندازه مس در بدن می تواند باعث ایجاد بیماری های ذهنی مانند شیزوفرنی، استرس و اضطراب و نوسانات شدید روحی شود. محققان زیادی بر این موضوع اتفاق نظر دارند.

بی خوابی یکی دیگر از شایع ترین نشانه ها و علائم این نوع از مسمومیت است. موجود بودن میزان زیادی از مس در بدن باعث کاهش متابولیسم بدن و افزایش بی خوابی می شود. در مواردی، افرادی که دچار این نوع از مسمومیت بوده اند نیمه شب ها بر اثر بی خوابی به فعالیت های سنگین ورزشی مشغول شده اند. این فعالیت ها باعث افزایش میزان متابولیسم در بدن آن ها شده و به طور موقت نامتعادل بودن میزان مس موجود در بدن را تنظیم می کند و به مقابله با بی خوابی کمک می کند.

مسمومیت بر اثر میزان فراوان مس در بدن باعث کاهش ایمنی بدن و کاهش مقاومت در مقابل بیماری ها و آلودگی ها نیز می شود. کبد با استفاده از مس به مقابله با بیماری ها و عفونت های بدن می پردازد و در صورتی که فرد دچار این نوع از مسمومیت باشد، این موضوع باعث اختلال در عملکرد کبد شده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.

استرس و اضطراب نیز ممکن است ناشی از نامتعادل بودن میزان فلزات مس و روی در بدن باشد. همچنین نشانه هایی مانند سردرد نیز می توان ناشی از همین موضوع باشد.

 

راه های درمان

مهمترین نکته این است که باید مسمومیت در اثر ازدیاد مس در بدن را جدی بگیرید، چراکه ممکن است اثرات خطرناکی بر بدن شما داشته باشد. بنابراین اگر نشانه های آن را مشاهده کردید بهتر است به دکتر مراجعه کنید.

ممکن است درمان ازدیاد مس در بدن مدتی طول بکشد. اولین گام برای درمان این مشکل یک رژیم غذایی مناسب است. برای درمان این مسمومیت لازم است که فرد مسموم از خوردن مواد غذایی که حاوی مس است خودداری کند. رژیم غذایی درمانی برای این نوع از مسمومیت باید شامل مواد غذایی باشد که میزان فلز روی را در بدن افزایش دهد. سبزیجات و پروتئین های حیوانی حاوی مقدار زیادی از روی هستند. همچنین برای درمان مسمومیت می توان از مکمل های حاوی روی نیز استفاده کرد.

کاهش استرس و اضطراب نیز نقش مهمی در کاهش اثرات این نوع از مسمومیت دارد. کاهش استرس باعث افزایش میزان آدرنالین در بدن می شود و آدرنالین در کاهش مقدار اضافی مس در بدن مهمترین نقش را به عهده دارد.

 

سخن آخر: پیشگیری همیشه از درمان مهمتر بوده است

پیشگیری از مسمومیت در اثر افزایش حجم مس در بدن بسیار آسان است. کافی است که رژیم غذایی و آب مصرفی خود را کنترل کنید و از پخت و پز در ظروف مسی بدون لایه محافظ خودداری کنید. به نظر شما پخت و پز در ظروف مسی به چه علت توصیه می شوند؟ اگر موردی وجود دارد و ما آن را در این مطلب ذکر نکرده ایم با ما در میان بگذارید.

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

جهت سفارش اینترنتی و دریافت مشاوره برای خرید هر محصول با شماره ثابت ۵۵۳۲۶۳۱۳-۰۲۱ یا ۰۹۱۰۸۸۳۳۶۰۳ کارشناسان فروش تماس حاصل فرمایید.

همکاران و مصرف کنندگان گرامی جهت هر گونه انتقاد و پیشنهاد با شماره ۰۹۱۲۲۷۷۷۶۴۰ مدیریت در تماس باشید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است